Lokale gebruiken

4 juli 2022 - Moneglia, Italië

Het eerste wat ik doe als ik ‘s morgens wakker word, is de balkondeur openen en de frisse zeebries naar binnen laten. Dan kruip ik nog even terug in bed en luister naar het zachte geruis van de golven.

Vandaag begint bewolkt, maar dat weerhoudt ons er niet van om na het ontbijt een leuk strandje op te zoeken. Net als in veel andere Italiaanse badplaatsen zijn ook in Moneglia grote delen kust opgekocht door hotels, maar tussen al die ligbedjes en parasols is er vaak ook een strook openbaar strand en daar droppen wij onze handdoeken.

IMG20220704130228-01

Afgelopen weekend was het hier op veel stranden afgeladen vol. Nu is het een bewolkte maandag en een stuk relaxter. Om 11.00 uur breekt alsnog de zon in volle glorie door en dan wordt het ons letterlijk al snel te heet onder de voeten. We slenteren voor een gelato het dorp in.

Nu is er in elke stad of dorp in Italië altijd wel een ijssalon die zichzelf presenteert als de beste van Italië, dus dat is hier niet anders, maar toegegeven Qualcosa di buono is een ijssalon die mag pronken met verdomd lekker ijs. Het ijs is volledig bereid van lokale en biologische producten en dat proef je toch echt. Hele stukken fruit en noten zitten er in het ijsje dat we op de vuist smikkelen terwijl we slenteren langs een kustpad waar het volhangt met liefdesslotjes. Ik ben altijd nog op zoek naar een geschikt plekje om de vergeet-me-nietjes te planten, en hier op het pad der geliefden lijkt me een mooie plek om een dezer dagen terug te komen.

IMG20220704130012

Tussen de middag eten we ‘thuis’ op ons balkon een heerlijke ovenverse focaccia met pesto, beide echte producten uit deze streek. Het glas lokale wijn erbij maakt dat we al snel de behoefte krijgen aan zo’n andere typisch Italiaanse traditie, siësta.

IMG20220704133949-01

IMG20220704133936-01

Aan het eind van de middag nemen we de auto richting Framura, dat is een gemeente van vijf dorpjes. Ze liggen op de route richting die andere vijf dorpen, de overbekende en daarmee platgetreden Cinque Terre. Deze vijf dorpjes zijn misschien minder kleurrijk, maar wel authentiek en heerlijk rustig.

DSC04205

We ontdekken hier een ‘bezienswaardigheid’ die we nog nergens anders hebben gezien. Alle katten die hier rondzwerven lijken te zijn opgemaakt met zwarte kohlpotlood. Het geeft ze een prachtige oogopslag, maar merkwaardig is het wel.

DSC04164 (1)

IMG_20220704_210030-01

Een wandeling van zo´n 1,5 uur leidt ons via een prachtige kustweg door een van die dorpjes. Hier op de via del Mare ontdek ik nog een uitermate geschikte plek om ‘mam te begraven’ zoals we het een beetje gekscherend zijn gaan noemen. Onder een oude boom, vlak langs de kustlijn, uitkijkend over zee. Een betere plek om haar zaadjes te verspreiden kan ik me op dit moment niet voorstellen, dus ga ik in de weer met schepje, zaadjes en water.

IMG20220704175210-01

DSC04176

Of ze het ermee eens is? Niet lang daarna betrekt de lucht. We zijn pas halverwege de wandeling en horen het in de verte donderen. Even later vallen de eerste druppels. Daar blijft het trouwens bij, enkele druppels en een straf windje. Een typische storm in een glas water die dus amper de zwoele lucht verkoelt.

Bij terugkomst in het dorp eten we in een eenvoudige pizzeria waar we als toerist eerder uitzondering dan regel zijn. Daarmee hebben we ons vandaag toch echt heel erg aangepast aan de lokale gebruiken.

1. Patty:
    4 juli 2022
    Mooi verhaal Andrea! Ik zie het zo voor me hoe jullie wandelen door die prachtige omgeving. Wat ontzettend mooi dat jullie op verschillende plekjes de zaadjes van de vergeet mij nietjes planten. Echt super gaaf 🙏❤️👍
  2. Kitina Paas-Bless:
    5 juli 2022
    Nu pas bekijk ik jullie verslagen. Dit is het eerste verslag dat mij onder ogen komt. Wat leuk van jouw moeder! 😍Ik juich dit helemaal toe! 🍃Vergeetmenietje (Nontiscordardimé in het Italiaans) vind ik het mooiste bloemetje om iemand te herdenken. Ik heb ze 27 jaar geleden op het graf van mijn grootouders geplant en het woekert behoorlijk. 😂
    Een dankbaar gevoel moet je hebben gehad op deze dag. 😁Een plek om terug te keren.❤️
  3. Wim en Andrea Germeraad:
    6 juli 2022
    Ik hoop dat ze gaan uitkomen. Ik vind het een troostrijke gedachte.
  4. Diana Schurgers:
    5 juli 2022
    Mooi verslag weer. En 1 kat heeft zelfs zwarte lippenstift op. Maar wat je zegt; bijzonder mooie ogen.
  5. Wim en Andrea Germeraad:
    6 juli 2022
    O ja dat is echt een gothic kat. Scherp oog Diana
  6. Leonie:
    5 juli 2022
    Wat heerlijk allemaal. Ik geniet met jullie mee!
  7. Anita:
    5 juli 2022
    Fijne verhalen; elke dag een stukje Italië. Mooie woorden over je moeder die niet vergeten wordt. 🌺