Madonna delle Monte

4 juli 2021 - Elba, Italië

Het is zondag, een beetje heiig weer en dus een goed moment om een kruisweg te lopen naar het klooster Madonna della Monte. Het verhaal gaat dat Napoleon vanaf die plek Corsica kon zien liggen (wij zien het trouwens ook vanaf ons balkon)  en hier  telkens terugkwam om stiekem plannen te smeden voor zijn ontsnapping.

IMG20210704102701-01

IMG20210704102809-01

De geschiedenis van Napoleon wordt trouwens levend gehouden op Elba. Straatnamen, restaurants, en zelfs gerechten op de menukaart zijn naar hem genoemd alsof hij een held is. De discussie die wij momenteel in Nederland voeren over het al dan niet uitdragen van een zwarte bladzijde uit de geschiedenis is hier totaal niet aan de orde. En laten we eerlijk zijn, die Napoleon was bepaald geen lieverdje.

IMG20210704124114-01

Hoe dan ook, de wandeling naar het klooster is prachtig. Vanuit het gezellige plaatsje Marciana (hier komen we zeker terug voor een borrel en een hapje) gaan we dwars door het dorp omhoog, de kruisweg begint bij een soort ezelspad. Om de zoveel meter staan kapelletjes of andere religieuze symbolen, links en rechts prachtige vegetatie en grappige vlinders die vrolijk voor ons uit fladderen. Het is niet zo’n lange wandeling, ongeveer 1,5 uur op normaal tempo, maar zo nu en dan gaat het pittig bergopwaarts. Dat kun je natuurlijk verwachten als je naar de Madonna van de berg gaat.

IMG20210704105213-01

DSC00768

IMG20210704123331-01

DSC00790

Een sportinstructeur heeft me ooit een tip gegeven voor als je buiten adem raakt tijdens wandelingen. Hij zei: ‘Dan heb je twee opties, langzamer lopen of stoppen met praten.’ Het wordt langzamer lopen, want ik moet Wim ervan overtuigen dat een boottochtje van 200 euro echt heel leuk is. Ik sla hem om de oren met allerlei argumenten dat we dan op unieke fotolocaties komen, dat het een memorabele ervaring wordt en romantisch bovendien. Tegen de tijd dat we boven zijn is hij om.

IMG20210704112610-01

DSC00795

DSC00785

Deze slag heb ik gewonnen. De vorige  discussie die we hadden ging over een bezoek aan een van de andere eilanden in de Toscaanse archipel. Pianosa is een nagenoeg onbewoond eiland dat ooit dienst deed als strafkolonie en later als gevangenis voor zware maffiacriminelen. De enige bewoners die het nog kent zijn enkele gedetineerden die hier wegens goed gedrag hun straf mogen uitzitten in de beperkte vrijheid van het eiland en onder het toeziend oog van een handjevol bewakers worden klaargestoomd voor de maatschappij.

Je mag het eiland niet bezoeken zonder gids, alleen een bepaald stukje strand is vrij toegankelijk. Wim die standaard sceptisch is over het idee van een gids, vroeg zich af waarom we naar dat eiland zouden gaan als we ons op Elba vrij kunnen bewegen. Ik had er Alcatraz-achtige beelden bij, maar dat idee werd vakkundig afgeschoten met de opmerking: ‘Ze lopen daar echt niet in gestreepte shirts met een kogel aan hun voeten.´

Geen Alcatraz dus, wel een dezer dagen een boottochtje met zonsondergang. Ik vind het een prima compromis.

Voor de rest vandaag, lekker toegeven aan de siësta, een beetje wassen want we zijn door onze sokken en ondergoed heen en uiteraard de dagelijkse plons in de zee.

DSC00811-01

1. Johanna Cals:
    5 juli 2021
    Weer genoten van jullie reisverhaal. Wat een afwisselende reis en geweldige foto's. Groot verschil tussen Dolomieten en Elba. Nog fijne dagen.
  2. Finy Hamers-Robroek:
    5 juli 2021
    Wat hebben jullie een schitterende vakantie.
    Geniet van de romantische boottocht.
    En Wim heeft helemaal gelijk met criminelen kijken op een eiland.
    Doe je dat thuis maar met een
    maffia film op netflix.
    Veel plezier.🥰🥰
  3. Gerard Leenders:
    5 juli 2021
    Hele mooie wandeltocht hebben jullie weer gemaakt. En uiteraard heb ik genoemde plaats weer even op de kaart opgezocht, al was het maar om te kijken of er geocaches liggen. ( en die zijn er 😛)
    Je omschrijving dat er op het pad om de zoveel meter ‘kapelletjes staan’ zijn kruisweg staties. Als voormalig katholiek wil dat toch even recht zetten.😇 En juist bij statie XI zit jij ongegeneerd aan de fles te lurken terwijl achter je Jezus aan het kruis genageld wordt. Het is dat Hij op dat moment geen hand meer vrij had anders had je beslist een draai om je oren gehad van hem. 😂 Want dat hij goed kon meppen is bewezen toen hij de geldwisselaars en handelaren de tempel uitsloeg.
    Maar het is je vergeven hoor. Blijf lekker genieten, mede door jullie verhalen en foto’s staat Elba op mijn to-do lijstje