Er zit een luchtje aan

9 juli 2022 - Modena, Italië

Hier Ciro weer. Zij mag dan denken dat er niet geblogd wordt, omdat het zogenaamd allemaal te vermoeiend is, ik heb nog wel wat te melden.

Een weekendje weg tijdens de vakantie noemen ze het. En alsof één stad niet genoeg is, bedenken ze vlak van tevoren: Ach, Parma ligt ook op de route dus waarom niet even wat Parmezaanse kaas kopen?
Tuurlijk, doe eens gek. Twee steden op een dag, geen wonder dat dat vermoeiend is.

Maar geef ze eens ongelijk. Als je zoveel van lekker eten houdt dan wil je de culinaire steden uit de regio Emilia-Romagna, ook wel de buik van Italië genoemd,  niet missen.

DSC05042

DSC05055

Parma is natuurlijk meer dan kaas en ham. De stad heeft een boeiende geschiedenis met bijbehorende historische kerken, paleizen en musea. In een flits bezoek is dat natuurlijk niet allemaal te bewonderen dus worden de hoogtepunten kort bezocht en verder wordt er vooral gegeten, gedronken en gewinkeld.

DSC05054

Eenmaal terug ruikt het in het mijn cabine  al snel naar een mengeling van kaas, koffie en nog een ander, zoeter geurtje waar zij zichzelf op heeft getrakteerd, Aqua di Parma.

IMG20220709130112-01

IMG20220709130438-01

IMG20220709155002-01

En dan die andere culinaire stad, Modena. Bekend van de aceto balsamico, nog zo'n lekkernij. Maar ook de geboortestad van Ferrari. Word ik daar onzeker van als Cinquecento? Helemaal niet! Ik mag dan geen scheurijzer zijn, maar ik ben ouder, met een indrukwekkende geschiedenis en bovendien stijlvoller (maar dat is mijn bescheiden mening). Daarbij koester ik geen enkele angst dat ik word ingeruild tegen een rood racemonster. Die twee kunnen het op de eerste plaats niet betalen. Geruststellend is ook dat ze bij het maken van plannen voor de stad eerder kiezen voor het koffiemuseum dan voor het museum van Ferrari.

Hoe dan ook. Modena is een stad met een groot scala aan restaurants en een rijk uitgaansleven. Daar zullen ze zich ongetwijfeld deze avond op storten. De bijgevoegde foto's zijn dan ook van Parma. De rest wordt ongetwijfeld vervolgd.

DSC05037

DSC05035

1. Johanna Cals:
    9 juli 2022
    Weer genoten. Hebben jullie genoeg plaats om al die lekkernijen terug te nemen naar Nederland in Ciro? Valt het mee met de hitte in de steden? Hoe ziet jullie verblijfplaats er uit? Ik ben in het grijze verleden 55 jaar geleden met mijn ouders in Marina di Ravenna geweest. Destijds heerlijke badplaats met de heerlijke lucht van pijnbomen en Ravenna, een prachtige kunststad met veel mozaïeken uit de Byzantijnse tijde zeer nabij en een oergezellig plein in Ravenna, Plaza di Populo. Een aanrader. De fotoboeken zitten nog in mijn reisarchief. Hoe moet ik dat doen als ik ga verhuizen naar een aanleunwoning? Ik heb diverse fotoboeken bewaard voor de tijd voor later als ik niet meer zou kunnen reizen en dan kan nagenieten van mijn herinneringen. Ik geniet momenteel nog te veel van mijn huidige vrijstaande huis met parkachtige tuin en nog betrekkelijk koel met 40 graden. De hulpverlening in crisissituaties in een aanleunwoning blijkt hetzelfde te zijn als wanneer ik thuis een abonnement afsluit voor acute hulpverlening. Dus waarom zou ik verhuizen? Het onderhoud vergt wel heel veel regelwerk.
  2. Wim en Andrea Germeraad:
    10 juli 2022
    Helma, ik geniet van jouw reacties. Ik heb nu niet de rust om er altijd uitgebreid op in te gaan maar het lijkt me erg leuk om een keer deze zomer af te spreken in jouw parktuin. Dan kun je me een paar van jouw fotoboeken laten zien en kunnen we reisverhalen delen. Ongetwijfeld hebben we nog veeleer bij te kletsen. Als het je leuk lijkt stuur me dan even via messenger jouw nummer dan neem ik na de vakantie contact met je op.
  3. Johanna Cals:
    9 juli 2022
    Parmezaanse ham is de lekkerste ham die ik ken. In auberge De Rousche hebben ze de lekkerste Parmezaanse ham die ik ken. Nemen jullie hier ook wat van mee als delicatesse?
  4. Wim en Andrea Germeraad:
    10 juli 2022
    Dat is inderdaad heerlijke ham waar we gisteren flink van hebben gesmuld. Maar buiten Italië en af en toe uiteten proberen we thuis zoveel mogelijk vegetarisch te eten. Zo blijven die heerlijke vleeswaren ook echt een luxe
  5. Johanna Cals:
    10 juli 2022
    Zat ik gisteravond ook te bedenken toen ik mijn reactie gaf hoe gezellige het zou zijn om elkaar nog eens te zien en bij te kletsen. Van harte welkom dus. Ik stuur mijn telefoonnummer wel door.
  6. Gerard Leenders:
    11 juli 2022
    Maak je niet druk Ciro, wij van de Fiat hebben zo onze eigen charmes, waar die rode scheurijzers het nakijken bij hebben. In files krijgen ze sowieso altijd meewarige blikken. Dus doe je ding en maak je niet druk.
    Familiere groet van de neef Ducato
  7. Wim en Andrea Germeraad:
    11 juli 2022